"Something from that old love”: a thought that converges with challenges left by the COVID-19 syndemic or something secular?

Authors

  • Lilian Hoffmann Escola Superior São Francisco de Assis- (ESFA) - Rua Bernardino Monteiro,700- Pinheiros, Santa Teresa- ES, 29650-000
  • Diemerson da Costa Sacchetto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

Abstract

In this essay, we start from the chronological time referring to the setback, using as a basis works by Paulo Freire like Education as the Practice of Freedom (1980), Pedagogy of the Oppressed (1987) and Education and Change (1988). The proposal is to reflect on the Marxist generic being, using this construct as a synthetic nucleus for radical social transformation and for the stimulation of human emancipation. Thinking about “old love” converges with the challenges left by the COVID-19 syndemic and how these concepts are linked to the educator's commitment as a mediator and agent of social transformation and to the practice of freedom.

Keywords:

Liberating education, Generic entity, Social transformation

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Ronaldo Crispim Sena. O ser genérico: pressuposto da crítica da política do jovem Marx. 2006. 180 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. 2006. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/Barros_RonaldoCrispimSena_D.pdf. Acesso em 08 jan. 2023.

DIMENSTEIN, Magda. O desafio da política de saúde mental: a (re) inserção social dos portadores de transtornos mentais. Mental, Barbacena, v. 4, n. 6, p. 69-82, jun. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-44272006000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 jan. 2023.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

PEREIRA. Dirlei de Azambuja. Fontes filosóficas da pedagogia de Paulo Freire: a transformação social radical inspirada em Karl Marx como núcleo sintético. 2015, 120 f. Tese (doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2015. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/bitstream/prefix/2950/1/Dirlei%20de%20Azambuja%20Pereira_Tese.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

How to Cite

Hoffmann, L., & da Costa Sacchetto, D. (2024). "Something from that old love”: a thought that converges with challenges left by the COVID-19 syndemic or something secular?. Natureza Online, 22(1). Retrieved from https://naturezaonline.com.br/revista/article/view/545