Adherence of college students to sustainable practices in daily and university

Authors

  • Júnio de Souza Damasceno Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Ana Laura Luz Cardoso Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Imaculada da Consolação Cota Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
  • Tainara Ferreira de Godoi Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Abstract

Environmental Education is a fundamen-tal tool in the search for sustainability, providing a broad process of literacy and ecological awareness. It constantly seeks to change man’s attitudes, with full awareness that he is an integral part of the environment, acting in a rational way, contributing to the preservation of the Environment. The approach of the present study aims to investigate the adherence to sustainable practices in the daily life of college students in the home and academic environment. The research was carried out based on the applica-tion of questionnaires, for students of the Engineer-ing courses of the University of the State of Minas Gerais (UEMG), in the city of João Monlevade. The results obtained, as expected, indicate that Environ-mental Engineering students are more involved in environmental issues than those of other engineering courses. The importance of elementary, middle and high school education for the construction of knowl-edge covered by Environmental Education was evidenced during the study. Another aspect that stood out was the lack of physical spaces and behavioral habits as main reasons for less engagement in sus-tainable practices.

Keywords:

Environment, Environmental Education, environmental preservation

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, N. O. A.; MENDES, A. N. N. B. Edu-cação ambiental não- formal como instrumento de mediação com o meio ambiente: reflexões sobre o espaço social do assentamento rural Nova Canaã. Pla-neta Amazônia: Revista Internacional de Direito Ambiental e Políticas Públicas, Macapá, n. 5, 2013, p. 83-96, 2013.

DIAS, L. S.; LEAL, A. C.; JUNIOR, S. C. Educação ambiental: conceitos, metodologias e práticas. 1ªEdição; 187p.; Tupã, SP, 2016.

DINIZ, J. M. F. S.; REIS, A. A.; ACERBI JUNIOR, F. W.; GOMIDE, L. R.. 2014. detecção da expansão da área minerada no Quadrilátero Ferrífero, Minas Gerais, no período de 1985 a 2011, através de técnicas de Sensoriamento Remoto. Boletim de Ciências Geodésicas, Curitiba, v. 20, n. 3, p. 683-700, jul-set, 2014.

ESCRIVÃO, G.; NAGANO, M. Gestão do conhec-imento na educação ambiental: estudo de casos em programas de educação ambiental em universidades brasileiras. Perspectivas em Ciência da Infor-mação, v.19, n. 4, p. 136-159, out-dez 2014.

FAENGE. Faculdade de Engenharia | João Monlevade-MG. Disponível em: < http://www.faenge.uemg.br/faenge_historico.php>. Acesso em: 27 set 2018.

GALVÃO, D. F., ALVES, A. P. G., KREUTZ, J. C., BITTENCOURT P. R. S., COSTA, M. B. Estudo da imagem sócio-ambiental urbana de Foz do Iguaçu-PR. Revista Monografias Ambientais – REMOA, v.13, n.5, p. 3907-3914, dez. 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed., p.175. São Paulo: Atlas, 2002.

HOLFELDER, A-K. Towards a sustainable future with education? Sustainability Science, v. 14, p. 943–952, 2019.

JUNQUEIRA, E. S. C., KAWASAKI, C. S. Os Movimentos Ambientalistas E A Educação Ambiental: A Militância Como Espaço Educativo. Cadernos CI-MEAC, v. 7. n. 2. Uberaba, 2017.

KONDRAT, H.; MACIEL, M. L.. Educação ambien-tal para a escola básica: contribuições para o desenvolvimento da cidadania e da sustentabilidade. Re-vista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 18, n. 55, p. 825-846, out.-dez. 2013.

LAURIE, R.; NONOYAMA-TARUMI, Y.; McKE-OWN, R.; HOPKINS, C. Contributions of Education for Sustainable Development (ESD) to Quality Education: A Synthesis of Research. Journal of Edu-cation for Sustainable Development, v. 10, n.2, p. 226–242, 2016.

LANA, Z. M. O. L. O ensino regular e a educação ambiental formal: emergência, princípios e elementos normativos. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.19, n.2, p. 1110-1123, maio-ago 2015.

LOUREIRO, M. S.; PEREIRA, V. L. D. V.; JUNIOR, W. P. A sustentabilidade e o desenvolvimento sustentável na educação em engenharia. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 20; n. 1; p. 306-324, jan-abr 2016.

MACHADO, L. M. C. P. A percepção do meio ambiente como suporte para a educação ambiental, Pompêo ed., Perspectivas na limnologia no Brasil, 13p., 1999.

NUNES, M. E. R.; FRANÇA, L. F.; PAIVA, L. V. Eficácia de Diferentes Estratégias no Ensino de Educação Ambiental: Associação Entre Pesquisa e Extensão Universitária. Ambiente & Sociedade, São Paulo v. 20, n.2 n p. 61-78; abr-jun 2017.

PEREIRA, S. S.; CURI, R. C. Meio ambiente, impacto ambiental e desenvolvimento sustentável: Conceituações teóricas sobre o despertar da consciência ambiental. REUNIR-Revista de Administração, Contabilidade e Sustentabilidade, v. 2, n. 4, p. 35-57, set-dez 2012.

PREFEITURA MUNICIPAL DE JOÃO MON-LEVADE. Disponível em: < http://www.pmjm.mg.gov.br/ >. Acesso em: 27 set 2018.

REZENDE, V. L. A mineração em minas gerais: uma análise de sua expansão e os impactos ambientais e sociais causados por décadas de exploração. Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 28, n. 3, p. 375-384, set-dez 2016.

ROSS, A.; BECKER, E. L. S.. Educação e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 5, n. 5, p. 857-866, 2012. SANTOS, F. R.; SILVA, A. M.. A importância da educação ambiental para graduandos da Universidade Estadual de Goiás: Campus Morrinhos. INTER-AÇÕES, Campo Grande, MS, v. 18, n. 2, p. 71-85, abr-jun 2017.

TEIXEIRA, N. F.; MOURA, P. E. F.; COELHO, F. A.; MEIRELES, A. J. A.. Práticas de educação ambiental e sustentabilidade aplicadas a formação da ci-dadania. Revista Geográfica Acadêmica, v. 10, n.2, 2016.

UEMG, 2018. Alunos Matriculados – UEMG - Graduação. Disponível em: <http://www.uemg.br/downloads/Matriculados_1_2018.pdf>. Acesso em: 01 set 2018.

How to Cite

Damasceno, J. de S., Cardoso, A. L. L., Cota, I. da C., & Godoi, T. F. de. (2020). Adherence of college students to sustainable practices in daily and university. Natureza Online, 18(1), 5–14. Retrieved from https://naturezaonline.com.br/revista/article/view/15