Mangrove, environmental perception in the vision of disciples of a State School of Average Education in the Municipality of Praia Grande-SP

Authors

  • Cristiane Ramon Sampaio Universidade Metropolitana de Santos
  • Fernanda Ribeiro de Freitas Universidade Santa Cecília
  • Karina Mancini Universidade Metropolitana de Santos
  • Lucimara Ramon Sampaio Rede Municipal de Mauá
  • Rayane Silva Bueno UNESPAR

Abstract

The mangrove is specific to tropical and subtropical regions, the mangrove forest is the su-pport of this coastal ecosystem of transition between the terrestrial and marine environment. Through the anthropogenic action has been extinct areas of man-grove forest throughout the world, studies have been carried out to recover mangrove forests. In order to preserve these environments it is necessary to show to all society its importance that can be developed through ecological awareness, it is essential throu-gh environmental education to establish the deve-lopment of critical and contextual knowledge. The present study was developed with the objective of diagnosing the environmental perception regarding the mangrove in the view of students of a high school state school in the city of Praia Grande - SP as an instrument for actions aimed at environmental edu-cation. The results were obtained through a question-naire with 8 questions. It has been found that student performance on all questions is mostly classified as most of them are unsatisfactory.

Keywords:

Process, Teaching-learning, Mangrove

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto Lei Federal no 9.795/99. Dispõe sobre os Princípios e os objetivos da Educação Ambiental. Diário Oficial da república Federativa do Brasil. Brasília, DF, de 27 de abril de 1999. Dis-ponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9795.htm.> Acesso em: 21 de maio de 2017.

BIZZO, N. Ciência: fácil ou difícil? São Paulo: Áti-ca, 1998. 137 p.

CINTRÓN, G.; SCHAEFFER-NOVELLI, Y. Eco-logia e manguezais pelo mundo. São Paulo:Atlas, 1992.

DIAS, G. F. Atividades interdisciplinares de edu-cação ambiental: Manual do Professor. Global/ Gaia. São Paulo: 1994.

FARIAS, K.L.; ANDRADE, R.C.B. Educação am-biental: o manguezal no ensino fundamental Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. 25, julho a dezembro de 2010.

FREITAS, F.R. de; CAPETI K.G.; SAMPAIO, C. R.

Educação ambiental sobre manguezal no Colégio Estadual Profª Regina de Mello e comunidade lo-cal em Paranaguá-PR. UNISANTA Bioscience Vol. 6 nº 2 (2017) p. 120-128

MAIA, C.; MENDES, F.L.S.; ALMEIDA, Y.P.; SAN-TOS, H.C.S.; BATISTA, F.S.; TAVARES, M.M.S. Análise comparativa de concepção sobre ecossis-tema manguezal entre alunos de ensino médio de escolas privada e pública na Amazônia, Brasil. Pesquisa em Foco, São Luís, vol. 21, n. 2, p. 61-74. 2016. ISSN: 2176-0136.

MARRONI, E. V.; ASMUS, M. L (2005). Geren-ciamento Costeiro: uma proposta para o fortale-cimento comunitário na gestão ambiental. Ed. da União Sul-Americana de Estudos da Biodiversidade (UESB): Pelotas, 149p.

MEDEIROS, A. B; MENDONÇA, M. J. S; SOUSA, G. L; OLIVEIRA, I. P; A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Fa-culdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.

MORAN, J.M. Bases para uma educação inovadora. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2006.10 p. Disponível em: <http://www.eca.usp.br/prof/moran/bases.htm >. Acesso em: 21 de maio de 2017.

PEREIRA, E.M; FARRAPEIRA, C.M.R.; PINTO, S.L. Percepção e educação ambiental em escolas públicas da Região Metropolitana do Recife sobre o ecossistema manguezal. 2005. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v.17, julho a dezembro de 2006.

RODRIGUES, L. L.; FARRAPEIRA, C. M. R.; LOPES-RODRIGUES, R. O. Percepção e educação ambiental sobre ecossistema manguezal incre- mentando as disciplinas de ciências e biologia em escolas públicas do Recife-PE. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 1, p. 79–93, 2008.

SAMPAIO, C.R.; FREITAS, F.R. de; SAMPAIO, L.R.; BARRELLA, W. Desempenho ambiental em duas escolas estaduais de São Vicente. UNISANTA Bioscience Vol. 6 nº 4 (2017) p. 258 – 271.

SATO, M.; SANTOS, J.E. Agenda 21 em Sinopse –PPG-ERN/UFSCAR, São Carlos, 50p., 1996.

SOARES, M. L. G; DA SILVA JUNIOR, C. M. G; CAVALCANTI, V. F; ALMEIDA, P. M. M. D; MONTEIRO, A. D. S; CHAVES, F. D. O; BARBOSA, B.Regeneração de floresta de mangue atingida por óleo na Baía de Guanabara (Rio de Janeiro, Brasil): Resultados de 5 anos de monitoramento. Geochimica Brasiliensis, 20(1), 2006.

How to Cite

Sampaio, C. R., Freitas, F. R. de, Mancini, K., Sampaio, L. R., & Bueno, R. S. (2018). Mangrove, environmental perception in the vision of disciples of a State School of Average Education in the Municipality of Praia Grande-SP. Natureza Online, 16(2), 048–053. Retrieved from https://naturezaonline.com.br/revista/article/view/98