Analysis of environmental perception of students of average teaching of a riverside school as a subsidy for the insertion of Environmental Education work

Authors

  • João Batista Sagica de Farias Universidade do Estado do Pará – UEPA
  • Erica Pinheiro Pinheiro Universidade Federal do Pará – UFPA

Abstract

In the face of the environmental problem, work in the area is being carried out in several pla-ces, however, for such methodologies to be succes-sful it is necessary to work according to the reality of the individual. In this context, studies of environ-mental perception appear as an extremely important element, since they seek to know how individuals perceive the environment where they live, making possible the accomplishment of works according to the reality of each segment of society. Based on this knowledge, the objective of this study is to know the environmental perception of high school students of a riverside school, and then insert a proposal of Environmental Education in the locality. To obtain the data, a questionnaire and visits to the study site were used, where it was possible to observe the lack of knowledge of concepts related to the topic under discussion, and the need to insert actions that seek to change the local reality.

Keywords:

Environmental issues, Environmental perception, Environmental education

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERICI, R. M. e PONTES, F. F. F. Reciclagem de óleo comestível usado através da fabricação de sabão.

Revista Oficial do Curso de Engenharia Ambien-tal – CREUPI. Espírito Santo do Pinhal, v.1, n.1, p. 73-76, jan./dez., 2004. Disponível em: . Acesso em: 19 jun. 2016.

ANDRADE, M. O desafio ecológico. São Paulo: Hucitec, 1994.

ANDRÉ, M. D. Etnografia da prática escolar. 9.Ed. Campinas: Papirus, 2007.

BAÍA JÚNIOR, P. C. Caracterização do uso comer-cial e de subsistência da fauna silvestre no muni-cípio de Abaetetuba, PA. Dissertação de mestrado. EMBRAPA/UFRA, curso de mestrado em ciência animal. 2006. Belém, PA. Disponível em: <http://www.bc.ufra.edu.br/handler.php%3fmodule.> Aces-so em: 29 de Mar. 2016.

COELHO. R. R. Percepção Ambiental dos Morado-res Ribeirinhos do Médio Itapecuru em Rosário-MA como subsídio a uma Proposta de Educação Ambiental. Revbea, Rio Grande, V. 7, n, 2, p. 29-36, 2012. Disponível em: <http://repositorio.furg.br/bitstream/handle>. Acesso em: 03 de Abr. 2017.

FADINI, P. S.; BARBOSA, A. A. Lixo: desafios e compromissos. Cadernos Temáticos de Química Nova na Escola. São Paulo: Edição especial, Maio 2001. Disponível em: http://qnesc.sbq.org,br/online/cadernos/01/lixo>. Acesso em: 27 de Mar. de 2017.

FAGGIONATO, S. Percepção ambiental. Disponível em: <http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4>. Acesso em: 28 de Mar. de 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. Disponível em: . Acesso em: 03 de Abr. 2017.

GUIMARÃES, M. A formação de Educadores Ambientais. Papirus: Campinas, 2004.

JACOBI, C. M. FLEURY, L. C & ROCHA, A. C. C. Percepção ambiental em unidades de conservação: Experiência com diferentes grupos etários no par-que Estadual da Serra da Rola moça, MG. Disponí-vel em: <http://www.ufrgs.br/seerbio/ojs/index.php/rbb>. Disponível em: 02 de Abr. 2017.

LIMA, M. J. Ecologia Humana. Petrópolis: Vozes, 1984.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. Disponível em: http://www.ebah.com.br/con-tent/ABAAAgT9cAB/>. Acesso em: 28 de Abr. de 2017.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DO BRASIL – MEC. Parâmetros curriculares nacionais. Ensino mé-dio. Brasília. 2001.

MUCHULSKI, D. W. Reconstrução de conheci-mentos dos alunos sobre a educação ambiental por meio de uma Unidade de aprendizagem: Um estudo de caso. Porto Alegre, RS: 2011. Disserta-ção Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUC/RS, 2011. Disponível em: http://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/>. Acesso em: 01 de mai. de 2017.

OLIVEIRA, K. A. A percepção ambiental como ferramenta de propostas educativas e de políticas ambientais. ANAP Brasil. Maringá, ano, 1, n. 1, p. 53-72, 2008. Disponível em: <http://www.amigos-danatureza.org.br/publicacoes/>. Acesso em: 30 de Mar. 2017.

PORTELA, M. O. B.; GOMES, J. M. A. Os danos ambientais resultantes da extração de argila no bairro Olarias em Teresina-PI. In: JORNADA INTERNA-

CIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS, 2, 2005, São Luís. Anais. São Luís, MA: Universidade Federal do Maranhão, 2005.

QUINTAS, J. S. Seminário sobre a Formação do Educador para Atuar no Processo de Gestão Ambiental.Brasília: Série Meio Ambiente em Debate, IBAMA, 1995. Disponível em: <http://peaobservacao.com.br/wp-content/uploads/>. Acesso em: 29 de Mar. 2017.

QUARESMA, M.; SOMBRA, D.; LEITE, A.; CASTRO, C. Periodização econômica do município de Abaetetuba a partir de sua configuração espacial. Revista PerCursos. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 143–168, set./dez. 2015. Disponível em: http://www.pe-riodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/>. Acesso em: 01 de mai. 2017.

SANTOS, S. A. M. O estudo das bacias hidrográ-ficas: uma estratégia para educação ambiental. 2 ed. São Carlos: Rima, 2003.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria do Meio Ambiente. Conceitos para se fazer educação ambiental. Coor-denadoria de Educação Ambiental. 3ª ed. São Paulo: 1999. Disponível em: <http://www.uff.br/cienciaam-biental/biblioteca/conceitos.pdf>. Acesso em: 30 de Mar. 2017.

SATO, M.; SANTOS, J. E. A contribuição da educação ambiental à esperança de pandora. 2. Ed. São Paulo: Rima, 2003.

How to Cite

Farias, J. B. S. de, & Pinheiro, E. P. (2018). Analysis of environmental perception of students of average teaching of a riverside school as a subsidy for the insertion of Environmental Education work. Natureza Online, 16(2), 010–017. Retrieved from https://naturezaonline.com.br/revista/article/view/90