Environmental perception of teachers of science and biology on marine rocky shores

Authors

  • Drielle Seibert de Mello Instituto Superior de Educação Serra/Doctum
  • Ronan Moreira Instituto Superior de Educação Serra/Doctum
  • Rômulo José Ramos Instituto Superior de Educação Serra/Doctum

Abstract

This work has as objective to identify the level of knowledge of public school teachers in the municipality of Serra / ES on invertebrates existing bodies and human actions in the region of rocky shore, as well as check how to apply this knowledge in teaching. A questionnaire was administered to teachers of municipal and state. Respondents considered trash and industrial and domestic sewage as the main sources of environmental impacts that environment, ninety-five percent said they do not conduct field classes that environment. It was found that teachers are not aware of the organisms on the rocky shore of their region, and attributed this failure to the lack of specific continuing professional training for this environment abundant in this region, thus limiting the approach and context occurs at room class.

Keywords:

coastal ecosystem, science education and biology, education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Drielle Seibert de Mello, Instituto Superior de Educação Serra/Doctum

Instituto Superior de Educação Serra/Doctum.

Ronan Moreira, Instituto Superior de Educação Serra/Doctum

Instituto Superior de Educação Serra/Doctum.

Rômulo José Ramos, Instituto Superior de Educação Serra/Doctum

Instituto Superior de Educação Serra/Doctum.

References

Berchez F, Ghilardi N, Robim MJ, Pedrini AG, Hadel VF, Fluckiger G, Simões M, Mazzaro R, Klausener C, Sanches C, Bespalec P (2007) Projeto trilha subaquática: Sugestão de diretrizes para a criação de modelos de educação ambiental em unidades de conservação ligadas a ecossistemas marinhos. OLAM Ciência & Tecnologia 7: 181.

Brasil (1999) Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília, Secretaria de Educação Fundamental MEC/SEF.

Caldeira AMA (2005) Semiótica e relação pensamento e linguagem no ensino de ciências naturais. Tese de Doutorado. Curso de Pós- graduação em Educação. Bauru, Universidade Estadual Paulista.

Chalita G (2001) Educação: A solução está no afeto. São Paulo, Editora Gente.

Coutinho R & Zalmon IR (2009) O Bentos de costões rochosos. In R. C. Pereira & A. Soares-Gomes (Ed.). Biologia Marinha. Rio de Janeiro, Interciência, pp. 281-298.

Cunha MI (2008) O bom professor e sua prática. Campinas, Papirus.

Domingues JL, Toschi NS, Oliveira JF (2000) A reforma do Ensino Médio: a nova formulação curricular e a realidade da escola pública. Educação e Sociedade 21: 63-79.

Giasse GM (2009) A contextualização no ensino de biologia: Um estudo com professores de escolas da rede estadual do município de Criciúma – SC. Tese de Doutorado. Curso de Pós- Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Florianópolis, Universidade Federal de Santa Catarina.

Gomes CE (2005) Educação ambiental em ambientes costeiros da Grande Vitória para alunos do ensino médio. Monografia de Graduação. Curso de Oceanografia. Vitória, Universidade Federal do Espírito Santo.

Hengemuhle A (2007) Formação de Professores da função de ensinar ao resgate da educação. Petrópolis: Vozes.

IBGE (2014) Instituto Brasileiro de Geografia e Estatistica. Cidades@. Disponível em: <http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=320500> Acesso em 01/03/2014.

Kelaher BP, Castilha JC (2005) Habitat characteristics influence macrofaunal communities in coralline turf more than mesoscale coastal upwelling on the coast of Northern Chile. Estuar. Coast. Shelf Sci. 63: 155–165.

Little C (2000) The Biology of Rocky Shores and estuaries. Oxford, Oxford Ukprint On.

Machado ABM (1982) Conservação da natureza e educação. In: Congresso Nacional sobre Essências Nativas, Campos do Jordão.

Oigman-Pszczol SS, Figueiredo MAO, Creed JC (2004) Distribution of benthic communities on the tropical rocky subtidal of Armação dos Búzios, southeastern Brazil. Mar. Ecol. 25: 173–190.

Pereira GM, Rocha CDSG, Barbosa AT (2011) Projetos de ensino: Possibilidade de ensinar e aprender em ciências e biologia. V Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, São Cristóvão/SE.

Ramos RJ, Travassos MP, Leite GR (2010) Characterization of macrofauna associated with articulated calcareous algae (Corallinaceae, rhodophyta) occurring in a hydrodynamic gradient on the espírito santo state coast, brazil. Braz. J. Oceanogr., 58: 275-285.

Santos SAM (2002) A excursão como recurso didático no ensino de biologia e educação ambiental. In: VIII Encontro Perspectivas do Ensino de Biologia, São Paulo.

Seniciato T, Cavassan O (2004). Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências – Um estudo com alunos do ensino fundamental, Ciência e Educação São Paulo, 10: 133-147.

Shulman LS (1986) Aqueles que compreendem: o crescimento do conhecimento no ensino. Pesquisador da Educação 15: 4-14.

Silva VF, Bastos F (2012) Formação de Professores de Ciências: reflexões sobre a formação continuada, Alexandria, Revista de Educação em Ciência e Tecnologia 5: 150-188.

Soares-Gomes A & Pires-Vanin AMS (2003) Padrões de abundância, riqueza e diversidade de moluscos bivalves na plataforma continental ao largo de Ubatuba, São Paulo, Brasil: Uma comparação metodológica. Revista Brasileira de Zoologia 20: 717-725.

Teixeira VL, Pereira RC, Marques Jr AN, Leitão CM & Silva CAR (1987) Seasonal variations in infralittoral seaweed communities under a pollution gradient in Baía de Guanabara, Rio de Janeiro (Brazil). Ciência e Cultura 39: 423-428.

Tuan Y (1980) Um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo, Difel.

Underwood AJ (2000) Experimental ecology of rocky intertidal habitats: What are we learning? Journal of Experimental Marine Biology and Ecology 250: 51-76.

Underwood AJ & Peterson CH (1988) Towards an ecological framework investigating pollution. Marine Ecology Progress Series 46: 227-234.

Vasconcelos IFG, Alves MA (1012) Responsabilidade social corporativa e desenvolvimento sustentável: olhares habermasianos, Revista de Administração de empresas 52: 148-152.

Zanotto M, Zen RT (2013) A formação de professores e o rendimento escolar: uma análise crítica, Campinas, Revista Histedbr On-line Nº Especial: 103-115.

How to Cite

Mello, D. S. de, Moreira, R., & Ramos, R. J. (2015). Environmental perception of teachers of science and biology on marine rocky shores. Natureza Online, 13(3), 107–110. Retrieved from https://naturezaonline.com.br/revista/article/view/158

Most read articles by the same author(s)